Kajian Historis Dimensi Sosiokultural Pendidikan Islam di Indonesia
Main Article Content
Abstract
Abstract
This study explores the historical analysis of the socio-cultural dimensions 
of Islamic education in Indonesia. It aims to understand the evolution of 
Islamic educational practices, its interaction with local culture, and the 
influences of various socio-political factors over time. The research 
examines how Islamic education in Indonesia has adapted to the sociocultural context, particularly through the development of pesantren, 
madrasahs, and other educational institutions. The study also highlights 
the role of Islamic education in shaping the social and cultural fabric of 
Indonesian society, contributing to identity formation, values, and social 
cohesion. By looking into the historical trajectories, this paper provides 
insights into the complex relationship between Islamic education and the 
broader socio-cultural dynamics in Indonesia.
Abstrak 
Studi ini mengeksplorasi analisis historis tentang dimensi sosio-kultural 
pendidikan Islam di Indonesia. Tujuan penelitian ini adalah untuk 
memahami perkembangan praktik pendidikan Islam, interaksinya 
dengan budaya lokal, dan pengaruh berbagai faktor sosial-politik 
sepanjang waktu. Penelitian ini mengkaji bagaimana pendidikan Islam di 
Indonesia beradaptasi dengan konteks sosio-kultural, khususnya 
melalui perkembangan pesantren, madrasah, dan lembaga pendidikan 
lainnya. Studi ini juga menyoroti peran pendidikan Islam dalam 
membentuk struktur sosial dan budaya masyarakat Indonesia, serta 
kontribusinya terhadap pembentukan identitas, nilai, dan kohesi sosial. 
Melalui kajian terhadap jejak historisnya, artikel ini memberikan 
wawasan mengenai hubungan kompleks antara pendidikan Islam dan 
dinamika sosio-kultural di Indonesia.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Abstract
This study explores the historical analysis of the socio-cultural dimensions
of Islamic education in Indonesia. It aims to understand the evolution of
Islamic educational practices, its interaction with local culture, and the
influences of various socio-political factors over time. The research
examines how Islamic education in Indonesia has adapted to the sociocultural context, particularly through the development of pesantren,
madrasahs, and other educational institutions. The study also highlights
the role of Islamic education in shaping the social and cultural fabric of
Indonesian society, contributing to identity formation, values, and social
cohesion. By looking into the historical trajectories, this paper provides
insights into the complex relationship between Islamic education and the
broader socio-cultural dynamics in Indonesia.
Abstrak
Studi ini mengeksplorasi analisis historis tentang dimensi sosio-kultural
pendidikan Islam di Indonesia. Tujuan penelitian ini adalah untuk
memahami perkembangan praktik pendidikan Islam, interaksinya
dengan budaya lokal, dan pengaruh berbagai faktor sosial-politik
sepanjang waktu. Penelitian ini mengkaji bagaimana pendidikan Islam di
Indonesia beradaptasi dengan konteks sosio-kultural, khususnya
melalui perkembangan pesantren, madrasah, dan lembaga pendidikan
lainnya. Studi ini juga menyoroti peran pendidikan Islam dalam
membentuk struktur sosial dan budaya masyarakat Indonesia, serta
kontribusinya terhadap pembentukan identitas, nilai, dan kohesi sosial.
Melalui kajian terhadap jejak historisnya, artikel ini memberikan
wawasan mengenai hubungan kompleks antara pendidikan Islam dan
dinamika sosio-kultural di Indonesia.