Kajian Historis Dimensi Sosiokultural Pendidikan Islam di Indonesia

Main Article Content

Harsing, M.Pd
Diansyah Permana, M.Pd
Prof. Dr. H. Mahmud, M.Si
Dr. Pepen Supendi, M.Ag

Abstract

Abstract
This study explores the historical analysis of the socio-cultural dimensions 
of Islamic education in Indonesia. It aims to understand the evolution of 
Islamic educational practices, its interaction with local culture, and the 
influences of various socio-political factors over time. The research 
examines how Islamic education in Indonesia has adapted to the sociocultural context, particularly through the development of pesantren, 
madrasahs, and other educational institutions. The study also highlights 
the role of Islamic education in shaping the social and cultural fabric of 
Indonesian society, contributing to identity formation, values, and social 
cohesion. By looking into the historical trajectories, this paper provides 
insights into the complex relationship between Islamic education and the 
broader socio-cultural dynamics in Indonesia.

Abstrak 
Studi ini mengeksplorasi analisis historis tentang dimensi sosio-kultural 
pendidikan Islam di Indonesia. Tujuan penelitian ini adalah untuk 
memahami perkembangan praktik pendidikan Islam, interaksinya 
dengan budaya lokal, dan pengaruh berbagai faktor sosial-politik 
sepanjang waktu. Penelitian ini mengkaji bagaimana pendidikan Islam di 
Indonesia beradaptasi dengan konteks sosio-kultural, khususnya 
melalui perkembangan pesantren, madrasah, dan lembaga pendidikan 
lainnya. Studi ini juga menyoroti peran pendidikan Islam dalam 
membentuk struktur sosial dan budaya masyarakat Indonesia, serta 
kontribusinya terhadap pembentukan identitas, nilai, dan kohesi sosial. 
Melalui kajian terhadap jejak historisnya, artikel ini memberikan 
wawasan mengenai hubungan kompleks antara pendidikan Islam dan 
dinamika sosio-kultural di Indonesia.

Article Details

Section
Articles

References

Abstract

This study explores the historical analysis of the socio-cultural dimensions

of Islamic education in Indonesia. It aims to understand the evolution of

Islamic educational practices, its interaction with local culture, and the

influences of various socio-political factors over time. The research

examines how Islamic education in Indonesia has adapted to the sociocultural context, particularly through the development of pesantren,

madrasahs, and other educational institutions. The study also highlights

the role of Islamic education in shaping the social and cultural fabric of

Indonesian society, contributing to identity formation, values, and social

cohesion. By looking into the historical trajectories, this paper provides

insights into the complex relationship between Islamic education and the

broader socio-cultural dynamics in Indonesia.

Abstrak

Studi ini mengeksplorasi analisis historis tentang dimensi sosio-kultural

pendidikan Islam di Indonesia. Tujuan penelitian ini adalah untuk

memahami perkembangan praktik pendidikan Islam, interaksinya

dengan budaya lokal, dan pengaruh berbagai faktor sosial-politik

sepanjang waktu. Penelitian ini mengkaji bagaimana pendidikan Islam di

Indonesia beradaptasi dengan konteks sosio-kultural, khususnya

melalui perkembangan pesantren, madrasah, dan lembaga pendidikan

lainnya. Studi ini juga menyoroti peran pendidikan Islam dalam

membentuk struktur sosial dan budaya masyarakat Indonesia, serta

kontribusinya terhadap pembentukan identitas, nilai, dan kohesi sosial.

Melalui kajian terhadap jejak historisnya, artikel ini memberikan

wawasan mengenai hubungan kompleks antara pendidikan Islam dan

dinamika sosio-kultural di Indonesia.